divendres, 31 octubre de 2008

Aula sostenible

Del 20 al 26 d’octubre, es va celebrar a Catalunya la Setmana de l’Energia, una campanya que l’Institut Català d’Energia realitza anualment amb la col•laboració de diferents empreses i entitats, que té per objectiu conscienciar la ciutadania catalana en millorar la gestió energètica i afavorir el canvi d’hàbits en el consum energètic.


A la Casa d’Oficis, procurem incorporar criteris de sostenibilitat en la nostra tasca diària. Petits actes quotidians gairebé imperceptibles comporten grans millores en la qualitat del nostre entorn immediat i del nostre planeta.

Aquestes petites accions inclouen la col•locació de contenidors de reciclatge de paper i cartró i envasos, així com mesures d’estalvi energètic, sobretot pel que fa a l’ús dels equips informàtics i les instal•lacions elèctriques de les aules.

D’aquesta manera, pretenem no només adaptar el funcionament del centre a les necessitats ambientals de la nostra societat, sinó també promoure la informació i l'educació ambiental entre els usuaris d’aquest servei municipal i la resta de la ciutadania.

Us deixem alguns consells que podeu seguir fàcilment, tant a casa com a la feina, per tenir una vida més eficient i sostenible:

Paper
  • No malgastis paper als equips informàtics.
  • Abans d’imprimir, assegura’t de no haver de tornar a gastar paper per un error.
  • Si és possible, substitueix el paper pel correu electrònic.
  • Utilitza paper reciclat.
  • Imprimeix i fotocopia a doble cara sempre que sigui possible.
  • Utilitza impressions a color només quan sigui necessari.
Energia
  • Utilitza l’opció d’estalvi d’energia als equips informàtics.
  • Si no els utilitzes, apaga’ls.
  • Configura el salvapantalla en mode “pantalla en negre”
  • Apaga els llums de l’aula quan no hi hagi ningú.
Reciclar
  • Diposita als contenidors de reciclatge corresponents el paper i el cartró, a l’igual que els envasos i el rebuig.
  • Utilitza contenidors especials per dipositar els tòners i cartutxos que tant contaminen.

Goear, una eina fàcil i interessant.

Goear és una pàgina web que et facilita pujar música i compartir-la amb els demés. És com un Youtube, però hi ha una gran diferència i és que Goear només es pot escoltar i compartir arxius de àudio i en canvi Youtube ens permet veure i pujar vídeos, encara que la finalitat és la mateixa.


També et dona l'opció d'escoltar la ràdio per diferents emissores, cercar la música en les diferents categories com Humor, Hip Hop, Jazz i d'altres més.

La pàgina està en anglès, encara que això no ha de suposar cap problema.

El funcionament de la pàgina és el següent:
  1. Crear el teu perfil.

  2. Pujar cançons: títol, nom de l'artista, gènere i descripció.

  3. Reproduir qualsevol música que hagis buscat.


També pots organitzar la teva pròpia llista amb les cançons que més t'agraden:

  1. Pujar els arxius

  2. Afegir a "Playlist". Posar un nom a la nostra llista i fer un clic a Create!

  3. Es podrà escoltar i inserir en el nostre bloc.

  4. Pots eliminar la llista, fent un clic a la paperera en qualsevol moment.

  5. Pots deixar comentaris a altres usuaris.


En conclusió, he de dir que el Goear és una eina interessant i senzilla per cercar música i poder escoltar-la.


També existeixen altres pàgines web que tenen les mateixes característiques que Goear, com és el cas de
Deezer.

Sònia Segalés

Dinamitzadora digital



dijous, 30 octubre de 2008

I què estarà fent el Jonathan...??

Aquesta és la pregunta que m'estava fent abans de fer-li una petita entrevista....

En Jonathan és un microinformàtic de la Casa d'Oficis de Sant Feliu que duu a terme les pràctiques a la Torre del Roser i els dimecres a Can Maginàs per fer un mà a mà amb la Maria Gómez, dissenyadora de pàgines web (entre d'altres coses)


Fa uns dies he estat parlant amb ell i m'ha explicat en què consisteix el seu treball, quines són les seves activitats en la jornada laboral...

En Jonathan, principalment, està treballant amb les webs de diferents empreses. Ha creat les pàgines web amb CMS que són les sigles de Content Management System, en català, Sistema de Gestió de Continguts. Els gestors de continguts són sistemes per mantenir i actualitzar webs de manera fàcil. Normalment funcionen a través del mateix web, i a vegades a través d'aplicacions específiques.

També ha creat pàgines web amb Joomla! que és un sistema de gestió de continguts lliure escrit en PHP utilitzat per publicar continguts a Internet, mitjançant una base de dades MySQL.

Les pàgines que ha creat són:

-Grup7 : Web d'un conjunt de 7 empreses unides de griferia.


-Clúster: Web del grup d'empreses relacionades amb les aixetes de Sant Feliu, que ha unit els seus esforços per tal de conformar en si mateix un pol productiu especialitzat amb avantatges competitius.


-Santfeliudigital : Web de la casa d'oficis de Sant Feliu.



Les 3 primeres webs comentades les ha creat ell, ha realitzat l'estructura i ha afegit els continguts.

En la web de Santfeliudigital li han donat un cop de mà els seus companys microinformàtics.

Ara està aprenent les CSS que són fulls d'estil en cascada i el dijous va intentar crear nou complement bàsic per a Joomla! i està convençut de que ho aconseguirà!

Li he preguntat si li resulta interessant el que fa, si li agrada, la seva resposta ha sigut positiva, remarcant que el que esta fent és una cosa nova i molt interessant per a ell!

Un crack!



Marc Bonavila Soriano
Dinamitzador digital
bonistkore@gmail.com

La Sílvia pensa en vosaltres...

La Sílvia Verón treballa a l'Oficina de Treball del SOC (Servei d’Ocupació de Catalunya) a Sant Feliu de Llobregat.

Ha estat des del principi del projecte vetllant pels vostres interessos...

Va participar en la vostra selecció, a la selecció dels docents, va realitzar la visita d'inspecció (recordeu les cadires amb rodes?), etc.

Ah! I és una persona molt inquieta en el camp de les noves tecnologies. Al febrer va realitzar un taller de blogs al Telecentre del Palau Falguera i actualment té el seu propi bloc:

Travailler à Barcelone et en Catalogne




Doncs bé, ha tornat a pensar en vosaltres...

Us envia aquesta oferta que surt al web del SOC:

- - - - - - - - - - - - -

DEPENDENT/A DE CYBER-CAFÈ (25.246 –E)

Noi o noia de 20 a 35 anys amb coneixements d’Internet, experiència i coneixements de productes informàtics.

Les tasques són: Venda de productes informàtics, manteniment de la sala d’Internet, reparació d'equips de clients. Animació i dinamització de la sala. També s'encarregarà d'organitzar jocs i campionats (ordinador).

Contracte indefinit.

Horari parcial: de 11 a 15 h i un dissabte o diumenge cada 15 dies.

Es treballa 20 hores una setmana i 30 hores l’altra:

Total: 25 h /setmana.

Sou mensual: 550-600 € x 14 pagues.

Nivell formatiu mínim: primera etapa d'educació secundària amb títol de graduat escolar o equivalent.

Localitat: Barcelona

ETT: no

Idiomes: Anglès

Coneixements d'informàtica: (tots) Components hardware i software, manteniment d'altres ordinadors.

Persones interessades: cal que us dirigiu a la vostra oficina de treball.

- - - - - - - - - - - - -

Doncs a veure quants de vosaltres presenten el C.V. a l'oferta! recordeu que el 30/11/2008 és la data límit per presentar les vostres inscripcions.

La Gemma us donarà un cop de mà.

Per cert, doneu un repàs a aquestes entrades:

Currículum on line (SOC)
Trobar feina, més fàcil per Internet
Què és CLOE?

Les xarxes socials: MySpace

MySpace és un lloc web d'interacció social format per perfils personals d'usuaris que inclouen xarxes d'amics, grups, blocs, fotos, vídeos i música, a més d'una xarxa interna de missatgeria que permet comunicar-se uns usuaris amb altres i un cercador intern.

Entre les seves utilitats, MySpace ofereix perfils especials per a músics, per promocionar, per comunicar-se, conèixer gent, estar ben informat dels projectes dels teus grups preferits, etc. i té una velocitat de creixement de 230.000 usuaris al dia!! a part de ser el setè lloc mes visitat de tota la xarxa, és tota una revolució social especialment entre els joves, adolescents i músics.

MySpace ofereix un perfil especial per als músics, per als quals és una bona oportunitat per donar-se a conèixer, promoure, vendre la seva música ja que poden pujar al seu perfil fins a sis cançons en MP3.



Cada usuari pot crear-se el seu perfil totalment al seu gust, amb l'ajuda de pàgines com aquesta http://www.pimp-my-profile.com on et donen milions de opcions per millorar i decorar el teu MySpace. També et dóna la possibilitat de pujar vídeos des de youtube (pots posar un munt de vídeos!), de pujar les teves fotos i crear-te un àlbum amb Slide, pujar la teva pròpia musica o dels grups que t'agradin, enviar missatges als teus amics, coneguts, grups preferits.. públics o privats.. Per això ha sigut una revolució perquè mai abans cap lloc web et donava tantes possibilitats amb tanta facilitat. Grups com Bloc Party o Klaxons han arribat a l'èxit gràcies a MySpace. I un altre exemple mes proper és el famós Chikilicuatre!!!! que va arribar a Eurovisió gracies als vots rebuts per MySpace!!!

Ja veieu què és una bona oportunitat, Jo ja en tinc un! i vosaltres ? :P


Guanyadors del fotoconcurs dels 10 anys del Bus Urbà de Sant Feliu de Llobregat

Recordeu aquestes entrades al bloc de fa pocs dies?



Doncs ja tenim les fotos de l'entrega dels premis, hem de dir però, que el guanyador del primer premi no va poder assistir i en el seu lloc va anar-hi la seva parella amb el nadó que tenen en comú, i el guanyador del tercer premi tampoc va poder assistir i no hi va anar ningú que el representés, però...us sona la segona guanyadora? ;)






Felicitats a tots tres guanyadors i en especial a l'Analucía!

dimecres, 29 octubre de 2008

Entrevista a Ruth Domínguez de la Casa d'Oficis

Bon dia avui l'hi farem una entrevista a un membre de la Casa d'Oficis.





Ella és Ruth Domínguez i té 23 anys.





- Primer de tot, com vas anar a parar a la Casa d’Oficis “Sant Feliu Ciutat Digital”?

- Bon dia, doncs resulta que un conegut m'ho va comentar perquè sabia que el tema de la informàtica m'agradava, vaig fer una entrevista i em van trucar per començar el curs.


- Què és el que et va fer decidir-te per la sortida/especialitat de tècnic en microinformàtica ?

- La veritat és que sempre m'han agradat les noves tecnologies i tinc facilitat per aprendre-les. Abans d'aquest curs vaig fer un cicle superior de tècnic d'imatge però ara volia ampliar els meus coneixements d'informàtica, ja que crec que en aquests moments és una eina imprescindible.


- Quins coneixements tens sobre noves tecnologies?

- Doncs tinc coneixements avançats, he millorat i après moltes coses que no coneixia en aquests mesos, tot i que encara em queden moltes coses per aprendre. El món de les noves tecnologies és un món en constant canvi, mai arribes a conèixer tot i t'has d'estar renovant contínuament.


- Com et portaves amb l'ordinador abans d'entrar a la Casa d’Oficis?

- Sempre m'ha agradat molt el món de la informàtica, fa molts anys que tinc ordinador a casa i sempre l'he utilitzat com a eina de treball i d'entreteniment, també m'agrada l'edició de vídeo i fotografia, però no ha sigut fins ara que he vist tot el partit que podia treure-li a l'ordinador.


- Fins ara havies tingut alguna feina relacionada amb les noves tecnologies?

- No. Fins ara havia estat estudiant, i només havia tingut treballs temporals d'estiu per poder pagar-me les meves despeses. Mai havia cercat treball en aquest àmbit perquè no em veia capacitada per realitzar-les ja que considerava que hi havia gent molt més preparada que jo.


- Quins són els projectes que estàs realitzant actualment?

- Doncs actualment m'encarrego de fer el traspàs dels continguts del web antic al nou de Ciutat de l'Ajuntament de Sant Feliu i donar-li un nou aspecte, aquest web forma part del web corporatiu i pretén donar informació sobre serveis i ser una carta de presentació de la nostra ciutat a Internet. També m'encarrego de fer algunes pàgines web com la del concurs WiFi què es va celebrar a Sant Feliu en el marc de les Festes de Tardor 2008. En termes generals, les meves tasques estan relacionades amb el disseny i la programació web, que és la part que més m'agrada de la informàtica.


- Què és el que t'ha aportat el projecte de la Casa d’Oficis “Sant Feliu Ciutat Digital”?

- Moltes coses, per començar molts coneixements que creia que serien més difícils d'assimilar, com la programació en PHP, també eines per continuar ampliant els coneixements. A nivell personal, també ha sigut un repte ja que no estava acostumada a tenir un treball tant de temps, estava acostumada a treballar 2 o 3 mesos i aquests 10 mesos que porto a la Casa d'Oficis m'han aportat constància en el treball i veure la feina des d'un altre punt de vista. També el tema de la puntualitat i lliurar a temps la feina que se t'ha encomanat.


- Quins aspectes són els que més t'agraden del món de la informàtica?

- El que més m'agrada són els temes relacionats amb Internet (creació de pàgines web) i l'edició de vídeo. Crec que Internet és una gran eina d'informació i aprenentatge, si la saps utilitzar bé i també et permet estar en contacte instantani amb persones d'arreu del món, això facilita la comunicació dins del treball quan les persones es troben en diferents edificis o ciutats.


- El món de les tecnologies continua sent molt masculí... Com valores la teva incorporació a un món com el de la microinformàtica des d’una perspectiva de gènere?

- Crec que cada cop hi ha més dones que s'interessen per aquest món, tot i que encara continua sent un món masculí. Però crec que el què compta a l'hora de trobar una feina són els coneixements i demostrar que estàs preparat per la feina. Jo, personalment, no he trobat cap inconvenient pel fet de ser dona.


- I per finalitzar, quins projectes tens a curt termini?

- En principi m'agradaria continuar estudiant programació i també reprendre els estudis d'idiomes, ja que crec que saber idiomes t'obre moltes portes a l'hora de cercar treball i és una cosa que sempre m'ha agradat. Però d'altre banda, en un futur, també m'agradaria estudiar veterinària, que encara que no té res a veure amb el que estic fent ara, és una cosa que sempre m'ha agradat i penso que sempre és bo aprendre coses noves, perquè mai saps què faràs al futur.


Ruth Domínguez Vergara

dominguezvr@santfeliu.cat

Tècnic en Microinformàtica

dimarts, 28 octubre de 2008

El treball que realitza l'Àlex com a microinformàtic

Els dinamitzadors digitals hem estat parlant amb els microinformàtics per saber quins treballs estan realitzant i penjarem entrades al bloc explicant les feines que desenvolupen a la Casa d'Oficis.

Avui, l'Àlex ens ha explicat en què està treballant:


  • Treballs d'investigació sobre Linux: veure el funcionament i fer proves sobre el desenvolupament d'aquest sistema operatiu lliure. Una de les distribucions amb què treballa és Ubuntu.

  • Treball amb les entitats: ha estat preparant i organitzant els ordinadors amb ubuntu (Linux) per a entitats del municipi.

  • Realitzar manuals sobre el funcionament de Linux: en té fets dos manuals i està acabant un tercer.

Aquest són els tres manuals. Podem veure el primer manual que ja està pujat a Internet
  1. Iniciació del Linux amb Ubuntu
  2. Configuració de xarxa, instal·lació de programes i actualització.
  3. Trucs de Linux.

Apart, també està fent treballs tècnics dins de la Casa d'Oficis, a Can Maginàs i amb entitats. Arregla conflictes que puguin sorgir en la xarxa, els problemes que puguin tenir amb Internet, ajudar en la edició de diferents pàgines web, entre d'altres coses que puguin anar sortint.

L'opinió que té de la feina que realitza és que la feina amb què millor s'ho passa és la que fa amb Linux.


Úrsula
Dinamitzadora digital

Som radiofònics: Talls de veu a Ràdio Sant Feliu


Com ja sabeu, molts dies anem a Ràdio Sant Feliu. De fet, des que va començar la nova temporada el mes de setembre, baixem els dimarts.

Els alumnes de la Casa d'Oficis ajudem a fer la secció sobre noves tecnologies del magazín matinal del programa "Calle 168" que condueix la Tudi Martín.

Aquest programa convida a fer una passejada per l’actualitat de la ciutat. Un equip de més de 30 col·laboradors, coordinat per la Tudi, amb seccions obertes a la participació de tots els ciutadans i entitats, que porta a l'amenitat amb la seva mixtura d’entreteniment, informació, humor i els espais de consulta sobre noves tecnologies, salut, assessorament legal, dona, gent gran, cuina i altres continguts pràctics.

Des de la secció que portem entre tots, intentem aproximar els oients al món de les noves tecnologies a través de les nostres experiències a la Casa d'Oficis: pràctiques, activitats, esdeveniments a la ciutat, etc. Tot està tenyit de noves tecnologies i així ho expressem a la ràdio.

D'altra banda, estem recopilant totes les nostres intervencions a Ràdio Sant Feliu per crear un arxiu sonor de la Casa d'Oficis. Aviat en tindreu més notícies.

Mentrestant, pareu l'oïda a Ràdio Sant Feliu, els dimarts a les 12:30 hores.


Les xarxes socials: Facebook

Les xarxes socials són formes d'interacció social, definida com un intercanvi dinàmic entre persones, grups i institucions. Podem dir que no solament n'hi ha de tipus social sinó que també trobem de polítics, xarxes de contactes, amistat, treball o empresarials.


Facebook és una de les xarxes socials més populars en aquests dies.

Facebook és una eina social que connecta persones de tot el món amb els seus amics i altres persones que tinguin un mateix interès. La gent utilitza Facebook per mantenir-se al dia amb els seus amics, pujar un número il·limitat de fotos, compartir enllaços i vídeos i conservar el contacte amb amics nous i passats trobant-los amb el cercador de Facebook. També ho trobaràs en diversos idiomes.

Qualsevol pot unir-se.
Tot el que es necessita per accedir és una adreça vàlida de correu electrònic.

Algunes de les
aplicacions que et proporciona Facebook:

Agregar amics: és una forma de localitzar amics amb qui es va perdre el contacte o agregar-ne altres de nous per intercanviar fotos o missatges.

Safata d'entrada: Facebook et permet enviar, rebre i guardar missatges.

Xat: et permet utilitzar la missatgeria instantània amb els teus contactes de Facebook.

Escriure al mur (wall): és un espai en cada perfil d'usuari que permet que els amics escriguin missatges perquè l'usuari els vegi. Només és visible per a usuaris registrats, s'insereixen enllaços, fotos i vídeos. Permet també incrustar animacions flaix.

Creació d'àlbums: intercanviar fotos i vídeos amb els teus contactes.

Creació de grups d'opinió: on podràs debatre sobre els temes que vulguis i en els quals podràs també teu crear els teus propis grups, com també podràs crear les teves pròpies notes. En aquesta entrada de fa unes setmanes, ja us explicàvem con crear-ne un.


Què esperes per unir-te a Facebook...

dilluns, 27 octubre de 2008

Taller amb Asprodis

Recordeu que fa uns dies us vam parlar què havíem començat un taller amb l'associació Asprodis.


Doncs bé, ara ja portem uns dies i el curs va de meravella, els alumnes cada dia venen a classe amb més ganes de passar una bona estona mentre aprenen mitjançant les TIC.

De moment, els hi hem ensenyat com realitzar un dibuix mitjançant el paint, a jugar a ser pirates amb la pàgina web del clic, a viatjar pel món mitjançant Google Earth i a escriure el seu nom amb les tecles del teclat. Però si hi ha alguna activitat que els agrada, aquesta és la de veure videoclips dels seus artistes favorits al Youtube.


Entre totes aquestes activitats aprofitem per ensenyar-los com encendre l'ordinador o com tancar un programa, ja que aquests elements comuns són els que repetim dia a dia en totes les activitats.

Així que seguirem treballant perquè el servei que oferim sigui cada dia millor amb diferents dinàmiques que els siguin agradables per al seu aprenentatge.

Salutacions especials pels nostres alumnes: Yolanda, César, Raúl, Javi, Ana, Mario, Angel, Carlos, Lidia, Jorge, Antonio, Roberto, David, Rubén, Rosa, i als dos Joan.





Paula Hevia
paulamhi@gmail.com
Dinamitzadora digital

Javier Castellanos
jcgarcia1987@gmail.com
Dinamitzador digital

Pràctiques becades a l'estranger (França, Itàlia o Regne Unit) ?!?

Heu sentit a parlar del programa Leonardo da Vinci de la Unió Europea?

Alguns del seus objectius són:


  • Apoyar a los participantes en actividades de formación y de formación continua en la adquisición y uso de conocimientos, competencias, y cualificaciones con miras al desarrollo personal.
  • Aumentar el atractivo de la Formación Profesional y de la movilidad para las empresas y los particulares y facilitar la movilidad de trabajadores en formación.

Des del SOC, Servei d'Ocupació de Catalunya, es vol oferir la participació en aquest projecte a diverses Cases d'Oficis de Catalunya relacionades amb les noves tecnologies.




De moment únicament és una possibilitat per a la nostra... però vosaltres què en diueu?

Us motivaria?

Es tractaria de gaudir d'una beca per a la realització d'una estada de 12 setmanes a França, Itàlia o Regne Unit.

Aquest projecte contempla que les persones participants facin pràctiques professionals a empreses relacionades amb les TIC als esmentats països.


L'activitat es faria des de la primera quinzena del febrer fins a la primera del maig de 2009.

La primera setmana de l'estada es dedicaria a l'aterratge als llocs receptors amb un treball intensiu de la llengua, visió cultural, etc. que es combinaria amb sortides pedagògiques i de coneixement del medi.

A partir de la segona setmana i posteriors es donaria inici a les pràctiques dels becaris i becàries a les empreses. El seu horari de treball serà d'unes 7 hores diàries. De dilluns a dijous serà efectiu de treball a les empreses mentre que els divendres serà per activitats com reunions de coordinació i seguiment, posada en comú de les experiències d'aprenentatge, reforç de llengua, visites a empreses o activitats culturals, etc.

Es buscaran aquelles empreses que millor encaixin amb els perfils dels alumnes.


La beca del projecte “LEONARDO 2008” cobreix les despeses bàsiques: viatge d'anada i tornada, allotjament i manutenció bàsica.

Els participants disposaran al finalitzar el projecte d’un certificat de l’estada formativa, l’Europass de qualificacions i competències, que recollirà les hores i tasques que han en les empreses. Així mateix també es sol·licitarà a les empreses de pràctiques que facin una carta/informe de recomanació personalitzada.


Així doncs, us atrevirieu a completar la vostra formació a l'estranger?

Per això us vam fer entrades com aquestes al blog:

* Anglès a l'informàtica, una eina bàsica

* RECURS - Grup microinformàtica: Anglès, anglès i després... anglès

Demà, dimarts 28, a les 13.00 hores us convoquem a la Sala d'actes de la Torre dels Rosers per explicar-vos més detingudament el projecte així com per efectuar algunes proves d'avaluació individual.

.

Què és CLOE?

CLOE és un nou aplicatiu per definir el vostre perfil professional que posa a la vostra disposició el SOC per ajudar-vos en la recerca de feina.

El passat divendres 24 els nois i noies de la Casa d'Oficis van estar utilitzant aquesta nova eina amb la Gemma, la seva docent de compensatòria.

Voleu saber-ne més coses?

CLOE és una aplicació desenvolupada pel Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) que ajuda a definir el propi objectiu professional i dóna suport a un dels obstacles principals amb què es troben les persones en el seu procés de recerca de feina: dirigir els esforços d'aquesta recerca cap a una professió o sector determinats.

Vegeu tota la informació.
.
CLOE consta de diversos apartats sobre els valors, els interessos, les aptituds, la personalitat i les competències de la persona usuària, factors que intervenen en la configuració de l'objectiu professional.

Els apartats estan dinamitzats per 2 tipus de vídeos que actuen com a fil conductor.

En primer lloc, durant tot el procés es desenvolupa una història que transcorre a mida que es va avançant en l'aplicació. El diàleg entre les actrius explica de manera entenedora el contingut que es tractarà.

En segon lloc, a l'inici de cada apartat, es mostren diferents talls amb entrevistes realitzades a professionals que actuen com a representants, cadascun d'ells, d'un sector professional diferent. Aquests professionals ajuden a entendre conceptes com aptitud, competències, actitud, etcètera, vinculats a les seves professions.

El resultat final de l'eina és un INFORME que es genera basant-se en les respostes introduïdes i que pot servir com a guia per a la definició del propi objectiu professional.

Aquest informe pren el seu valor màxim quan la persona pot contrastar els resultats amb l'assessorament d'un/a tècnic/a de les Oficines de Treball del SOC o un/a professional en el camp de la l'orientació i inserció laboral, que pot ajudar a concretar l'orientació de la recerca de feina i ubicar el contingut de l'informe en l'entorn del mercat de treball actual.

Podeu accedir a CLOE clicant aquí:

Manual d'ús

El 13 de novembre s' obrirán les portes de la 2ª edició del Saló del Treball

El SOC organitza la segona edició del Saló del Treball


Aquest Saló tindrà lloc el 13, 14 i 15 de novembre al recinte firal de La Farga de L'Hospitalet


Es tracta d'un esdeveniment de tres dies de durada, que pretén oferir un espai divulgatiu i convertir-se en un punt de trobada clau i de referència per a les persones i les empreses com també per a totes aquelles entitats dedicades a la formació, des de centres educatius, universitats, col·legis professionals o que la seva activitat es relaciona amb l'àmbit de la formació i l'ocupabilitat com les associacions sindicals, patronals, administracions locals, etc.


El II Saló del Treball s'adreça a totes aquelles persones que busquen feina o desitgen millorar la seva actual formació, a joves que s'incorporen al mercat laboral, a persones estudiants de darrers cicles de formació, a persones en procés de reinserció al mercat laboral, a aquells i aquelles que desitgin millorar la seva situació professional o la seva qualificació professional.

Però també s'adreça als i les professionals de l'orientació, la formació, la selecció, a les administracions locals que treballen en l'àmbit de l'ocupació i a les empreses per tal que puguin mostrar els seus àmbits d'activitat i exposar els perfils professionals que busquen.

Consulteu el document de preguntes més freqüents sobre el Saló del Treball.


divendres, 24 octubre de 2008

Cerca amb èxit!

Sovint necessitem trobar informació a Internet però no aconseguim els resultats que esperem o desitgem. El grup de dinamitzad@rs s'ha posat a la pell d'usuaris iniciats però que no tenien idea de com fer cerques a Internet.

Per la pràctica hem fet servir l'explorador
Mozilla Firefox i el cercador Google que ofereix moltes opcions efectives als nostres requisits.

Google utilitza les metaetiquetes per cercar, entre els milions de pàgines indexades, les que més s'apropen a les nostres necessitats. Elabora una llista /ranking amb les més valorades i ens les mostra.

Alguns 'trucs', o més ben dit 'fórmules' que podrem fer servir per trobar allò que volem seran aquestes:
  • Cometes “”: per a introduir la frase exacta que es necessita.
  • Signe menys '-': per a excloure termes que poden estar relacionats amb la paraula que ens interessa.
  • 'OR' o bé el signe '|' (introduït amb AltGr+1): per trobar pàgines que continguin una paraula o bé una altra.
  • El signe '+': força la cerca d'aquesta paraula (es fa servir sobre tot per incloure articles i preposicions que normalment no es tenen en compte.
  • El signe '*': s'utilitza com a paraula comodí quan no coneixem totes les paraules d'una frase.
  • Comandaments 'Allin...:' cerquen totes les paraules dins d'un lloc concret de les planes web. Són quatre:
    • Allinurl: a l'adreça web.
    • Allintitle: al títol de la plana.
    • Allintext: dins el cos de la plana.
    • Allinanchor: les planes que tinguin aquestes paraules en algun link.
  • Per cercar un arxiu en un format determinat: Filetype: i tot seguit, sense espai, el tipus d'arxiu.
  • I per trobar la definició d'una paraula farem servir Define: i la paraula que es vol definir.
A vegades la informació que trobem sembla interessant, però necessitaríem traduir-la per estar al 100% segurs. Doncs bé, Google ens ofereix una altra eina molt útil: un traductor que ens farà la conversió de molts idiomes. A més a més ens ofereixen el codi perquè el puguem afegir dins de la nostra web, si volem.

I per trobar un espai real, a part del servei de
Google maps, us aconsello un altre servei: els QDQ planols fotogràfics. És un espai on, a més de veure l'adreça en un plànol, es pot veure les fotografies de les façanes que envolten la localització, cosa molt útil quan surts del metro i no saps si és cap a dalt o cap a abaix.

Pau Gámez Rancaño

NOVA VERSIÓ UBUNTU 8.10!

En 6 dies sortirà la nova versió d' UBUNTU 8.10

Amb un lleuger retard, el passat mes de juliol es va alliberar la segona versió alfa del pròxim Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex, amb un llançament definitiu previst per a finals d'octubre.
.
Per a l'Intrepid Ibex, l'equip de desenvolupament prepara un increïble escriptori amb un increïble rendiment que treballarà principalment en qualsevol ordinador (ja sigui un de gamma alta de treball o un Pentium III vell).

Una altra característica important prevista per l'Ubuntu 8.10 és la capacitat de permanència connectada a Internet (connexions inalàmbriques) on sigui: -“Volem que vostè sigui capaç de passar de l'oficina cap al tren i a casa i a la vegada establir comunicació durant tot el recorregut", (aquest va ser el comentari de Mark Shuttleworth).

La imatge de fons de l'alfa segueix sent la de Hardy Heron, i el tema marró fosc, titulat NewHuman, continua. Per altre banda, no està la opció a l'instal.lador Live, ja que s'espera que estigui disponible en versions posteriors.


si voleu més informació, visiteu les webs oficials:

http://www.ubuntu-es.org/

http://www.ubuntu.com/

Mozilla Camp Europe



Tenim noticies fresques del Citilab de Cornellà que ens ha passat el Carlos i que creiem que us poden interessar:

Aquest cap de setmana es celebrarà al Citilab-Cornellà l'edició 2008 del Mozilla Camp Europe, que enguany reunirà a diferents membres de la comunitat Mozilla, especialment d'Europa però també d'arreu del món, per a discutir sobre desenvolupament, localització, qualitat i comunitat al voltant d'aquest projecte internacional.

El CEO de Mozilla, John Lilly, obrirà les conferències el dissabte 25, on també participaran Tristan Nitot, president de Mozila Europa, Chris Beard, responsable de Mozilla Labs i David Asher, CEO de Mozilla Messaging.

Aprofitant l'ocasió es vol potenciar la comunitat local i ajudar a l'usuari. Per aquest motiu, el dissabte 25 d'octubre, a més d'assistir a les conferències, es faran sessions d'explicació i resolució de dubtes dels productes Mozilla per tal d'assistir a la gent que hi vingui.

Des del CitiLab es disposa d'un nombre limitat d'entrades gratuïtes per a la gent que estigui interessada.

Com a suggeriments, alguns dels temes que es podrien tractar a la tarda són:

-Insta·lació del Firefox a diferents sistemes operatius

-Personalització del Firefox

-Repàs i tria de complements per al Firefox

-Insta·lació del Thunderbird: creació d'un compte de correu(IMAP, POP, etc.)

-Selecció de temes i complements per al Thunderbird

-Ús i demostració d'altres productes de la tecnologia Mozilla:Sunbird, SeaMonkey, Songbird, etc.

Per descomptat, en podeu proposar d'altres. També hi haurà un càtering gratuït amb motiu d'aquesta trobada.

Important: Aquell qui estigui interessat en assistir-hi, i en aquests o altres actes de les conferències, ha de posar-se en contacte amb en Jordi Carrasco (jcarrasco@citilab.eu) o l'Anna Sanz (aquirantes@citilab.eu). En el correu s'ha d'indicar: nom i cognom, correu electrònic i telèfon de contacte.


Un Spot publicitari per a la Casa d'Oficis

El passat divendres 26 de setembre, en Sergio ens va fer una proposta: Fer un spot de la Casa d'Oficis.

Un spot publicitari de 1 min màxim de durada on fer una breu explicació del que és la Casa d'Oficis. I així ho vam fer.

El primer que vam fer va ser reunir-nos tots i fer-hi una pluja d'idees per treure una idea en comú del contingut de l'espot: on ho volem gravar, qui parla, qui diu què, etc.

No us penseu que es tan fàcil i ràpid fer-lo... No, no, a més , cadascú té un gust diferent o vol fer una altra cosa, i és complicat posar-s'hi d'acord.

Després de fer un guió amb totes les idees ja escollides, va començar l'acció!

Vam baixar al parc que hi tenim aquí al costat i vam començar a gravar, el que ens va portar moooolt de temps també (és difícil posar-s'hi davant de la càmera i no riure) i després vam pujar a fer les últimes tomes, cosa que també vam trigar molt en fer.

Al final, no ens va donar temps d'acabar-lo i vam haver de continuar el divendres següent amb l'edició del vídeo. Una altra cosa no menys important, el qual va ser molt costós també perquè ambl el Movie Maker ja sabeu... ¬¬

I en fi, aquí hi teniu el resultat! Tenint en compte el material que teníem i que ningú mai havia fet res així... no està tan malament, no? :p


dijous, 23 octubre de 2008

Tasques realitzades en la web de difusio cultural

Bones!!!

Aquest mes he estat treballant amb el contingut de la web de promoció i difusió cultural de l'Ajuntament de Sant Feliu.

En primer lloc, vam anar a l'ajuntament on es va tenir una reunió amb el Joan Díez, gestor i dinamitzador web. En la reunió es va explicar com introduir la informació dins la web i com es faria arribar aquesta informació.

La informació es tractava de la següent manera :

  1. Revisar la informació rebuda.
  2. Seleccionar el text necessari per a introduir-lo en el resum
  3. Introduir el text en l'apartat de resum.
  4. Seleccionar el text necessari per a introduir-lo en el text.
  5. Introduir el text en l'apartat de text.
  6. Seleccionar la secció en la qual apareix la informació.
  7. Seleccionar la imatge i editar-la amb el GIMP.
  8. Afegir la imatge en la pestanya Documents.
  9. Posar nom a la imatge dins del web.
  10. Copiar codi de la imatge i copiar-lo en l'apartat de text per a què la imatge surti en “més informació” i no surti en la principal.
  11. Eliminar la imatge de la pestanya Documents

Passat uns dies, es va anar al Palau falguera al departament de difusió cultural. Allà es va conèixer en Jaume Garcia. Es va parlar sobre el disseny de la pàgina, com han d'anar els títols, la informació, PDF, imatges... i també es va repassar el contingut per a veure si faltava alguna secció.

Les seccions que s'han treballat han sigut:

Teatre:

-Xarxa d'espectacles familiars : La caputxeta vermella, La pera llimonera i Contecinc.

Música:

-Música al palau: Concert de cant : opera i sarsuela, Orquestra Àrab de Barcelona, Concert Cançons Cabaret, Sons d'Amèrica amb el Cor Montserrat Terrassa i Gospel & jazz.

-Concerts familiars: Los excéntricos, Tot bufant, Del camp de cotó al gran saló i Mil colores.

-Intèrprets al Palau: Experiència de música,imatge i color, Coral mixta Anoia- Baix Llobregat de la federació de cors de Clavé i Cantada de nadal 2008.

-Contrabaix: Alex Ventura Latin Soul Band, Abdeljalil Kodssi i Pitchwhitestorm.

Cinema:

-Cicles de cinema: Cicle de cinema infantil : L'aneguet lleig i jo, II Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya a Sant Feliu de llobregat.

Expos:

-Sala del Palau falguera: Exposició Col·lectiva Del Cercle, Exposició: De Mumbai a Goa i Exposició d'escultura de Joaquin Hernández.

-Sala de Can Ricart: XXIII Exposició de Bolets de Collserola, Tallers de pessebres i Exposició “Una imatge sobre el còmic”.

Espais:

Totes les informacions es marcaven en la secció corresponent i seguidament l'espai on tindran lloc.

Premis:

Bases del premi Llorenç Sans 2008 i acte del veredicte (PDF i Document .doc).

Patrimoni:

Visites guiades al Palau Falguera.


A part d'introduir la informació, també s'ha realitzat alguna modificació com posar en ordre cronològic la secció de Música al Palau, també s'ha modificat algun títol, alguna imatge i el format dels texts en funció del que va demanar en Jaume.


Marc Bonavila Soriano
Dinamitzador digital
bonistkore@gmail.com

IV JORNADES DE L'INTERNET SOCIAL 2008

Dinamitzadors i dinamitzadores:

Via el blog d’en Jordi Barreda (
http://www.jordibarreda.com/) ens hem assabentat de que al desembre es celebraran les IV Jornades de l’Internet Social.

El proper 11 de Desembre es celebraran les IV Jornades de l’Internet Social 2008. Aquest any en un format d’un únic dia, el matí organitzat per la DGAC (Direcció General d’Acció Comunitària) i a la tarda per la STSI (Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació).

Haurem d’esperar però, a finals de mes, que és quan es fixaran definitivament els continguts de la jornada”.

.

dimecres, 22 octubre de 2008

Curs d'iniciació al PC i Curs d'Internet i Blocs per al Casal de la Dona

Benvingudes a totes les dones del casal de la dona

Aquestes setmanes, la Marta i la Paula estem fent dos cursos totalment diferents, però que a la vegada tenen elements comuns: tots dos estan dirigits al Casal de la Dona de Sant Feliu.

El curs de la Paula, d'Internet i blocs, és els dimarts i els dijous de 10:00 a 12:00 del matí.

Les alumnes del Casal de la Dona ja s'han creat el seu propi correu electrònic, han aprés a adjuntar un fitxer, han treballat amb eines d'edició (copiar, enganxar, retallar, desfer...), han fet exercicis per la pràctica del ratolí amb jocs i el Paint creant un dibuix en concret el més semblant possible i els ha quedat molt bé. Han aprés a utilitzar les eines bàsiques d'un processador de textos com Writer, del paquet d'Open Office (negreta, cursiva, subratllat, posició del text, separar per vinyetes, utilitzar diferents tipus de lletra i mides). Han aprés a cercar imatges per Internet i adjuntar-les al correu electrònic. Han navegat per Internet cercant informació i textos per editar-los utilitzant les eines del writer. Encara queden molts continguts per veure i introduir-nos en les WEB 2.0 (bloc, youtube, edició de vídeo, picasa, facebook, piknic...), i convertir-se en totes unes navegadores d'Internet .

El curs de la Marta , d'informàtica, és els dilluns i dimecres de 18:00 a 20:00 de la tarda.


En aquests cursos es veuen temes d'inciació al PC i internet. En les sessions han aprés a crear les seves carpetes i a utilitzar-les correctament (arrossegar, moure, copiar, retallar, eliminar, pegar...). Les funcions de l'arxiu, funcions del teclat, les funcions bàsiques d'un ratolí, eines bàsiques del processador de texts, encendre i apagar l'ordinador, minimitzar, maximitzar i tancar finestres, el paint en la creació de dibuixos de manera que tanquen exercitant els moviments amb el ratolí i la paperera de reciclatge.

Ja van cinc sessions i molts temes per tocar...

Una salutació a totes i espero que continuem avançant cada vegada més ...


Paula Hevia I.



dimarts, 21 octubre de 2008

Ajudant en la gimcana

Els dinamitzadors digitals i els microinformàtics de la Casa d'Oficis vam ajudar a organitzar la Gimcana Wifi “busca la wifi a la ciutat” el dia 10 d'octubre del 2008 i per això ens vam repartir en cada un dels cinc punts wifi que hi ha a Sant Feliu del Llobregat per ajudar en qualsevol dels problemes que poguessin sorgir a l'hora de connectar-se a Internet. Hi hava un dinamitzador i un microinformàtic en cada un dels punt wifi.

En aquest vídeo, podem veure a la Ruth, del grup de microinformàtica, que està ajudant el Sergio, un dels participants, que estava a la plaça de les Roses, en el barri de Can Calders, un dels cinc punts wifi repartits per la ciutat.


Curs de cerca de feina a través d'Internet al Clubem


Fa gairebé un mes vaig començar al Clubem de Can Maginàs un curs de cerca de feina a través d'Internet.

Com he preparat les classes?

El temari del curs estava dividit en dos grans grups: Iniciació al Pc i Iniciació a Internet, incloent la cerca de feina a través d'Internet. Per a la primera part vaig prendre com a referència les classes que realitza l'Alfonso al Telecentre del Palau Falguera, i per a la segona al juliol em va donar les indicacions necessàries per a la correcta realització.

Quins recursos he utilitzat?

Programació i calendari del curs, diferents programes com el paint o la llibreta, però sobretot el navegador d'Internet ja que amb aquest hem pogut crear un compte de correu i visitar diverses pàgines de cerca de feina com el SOC, Infojobs, Laboris, etc.

A més l'aula disposa de vuit ordinadors connectats a Internet.

Quin nivell tenien els alumnes?

Gairebé tots no havien tocat un ordinador mai, motiu pel qual la primera pràctica va consistir en aprendre com encendre i com apagar un ordinador. Ara ja són uns experts que per si mateixos creen els seu propi currículum vitae i ho envien a diferents empreses que busquen candidats per Internet.

Quin objectiu tinc amb aquest curs?

L'objectiu principal és que, en acabar el curs, siguin autònoms a l'hora de cercar feina per Internet. A part d'això, que passin una bona estona i adquireixin habilitats informàtiques.

Vull fer una menció especial a l'Alba ja que ella a partir d'ara també s'encarregarà dels cursos dels dimarts i dijous.


Javier Castellanos
jcgarcia1987@gmail.com

Dinamitzador digital


dilluns, 20 octubre de 2008

Acte de lliurament dels Premis del concurs de fotografies digitals ” 10 anys de Bus Urbà”

L’acte de lliurament dels premis es realitzarà en el saló dels Austries del Palau Falguera de la nostra ciutat, el proper dimarts dia 21 d’octubre de 2008 a les 19 hores.

Esteu convidats a assistir-hi tots els/les participants i el públic en general

La participació en el concurs ha estat un total de 26 persones amb 47 fotografies presentades.
Els vots vàlids emesos en la web han estat 483.



Com a Resultat de les votacions populars obertes mitjançant el web, han resultat guanyadors dels premis (1 bicicleta i 1 títol T- trimestre d’una zona ), els següents participants:

1er lloc – Vots: 86 foto nº 0
Títol: Safari Sant Feliu
Lloc: Plaça Estació
dia: 03/09/2008
Autor : Gabino Mengual




2on lloc – Vots: 77 foto nº 47
Títol: Oh! Mobilitat
Lloc: Plaça Estació
dia: 19/09/08
Autora : Ana Lucia Luján Jara



3er lloc – Vots: 70 foto nº 1
Títol: Tren o Bus? Bona opció!
Lloc: Plaça Estació
dia: 02/09/08
Autor/a : Belisa Olmo

I aquest és el resum de la resta de fotografíes presentades al concurs de ” 10 anys de Bus Urbà”

4rt lloc– Vots: 65 foto nº 34
Títol: Spiderbus
Lloc: Plaça Estació
dia: 19/09/2008
Autor/a : Jonathan Tejero Sánchez



5è lloc– Vots: 49 foto nº 18
Títol: La ciutadania al bus de Sant Feliu de Llobregat
Lloc: Plaça Estació
dia: 17-09-08
Autor/a : Javier Castellanos



7è lloc– Vots: 27 foto nº 46
Títol: El conductor i l'Anna
Lloc: Parada BUS Carles Buigues
dia: 19/09/2008
Autor/a : Raquel Marín Gómez


8è lloc – Vots: 26 foto nº 5
Títol: T'he trobat
Lloc: Avinguda de Montejurra
dia: 15/09/2008
Autor/a : Monica Rodriguez Millan
9è lloc – Vots: 14 foto nº 3
Títol: Que s'en va!
Lloc: Plaça Estació
dia: 04/09/2008
Autor/a : Albert Prats




10è lloc– Vots: 4 foto nº 44
Títol: Accelera, conductora de primera
Lloc: Plaça Estació
dia: 19/09/2008
Autor/a : Arnau Morató


Votacions de la resta de fotografies:

La Fotografia número 6 ha obtingut 3 vots
Les fotografies números 4-29-i 31 han obtingut 2 vots cada una.
Les fotografies números 8-11-16-26-30-33-36-43 han obtingut 1 vot cada una.


Dit sigui de pas, volem agraïr als nois i noies de la Casa d'Oficis tota la seva col.laboració en la creació i impuls del lloc web del concurs i alhora la tota la dinamització d'aquest.

MOLTES GRÀCIES A TOTS I TOTES, US ESPEREM A L'ENTREGA DE PREMIS!

divendres, 17 octubre de 2008

Com instal·lar Ubuntu

COM INSTAL·LAR UBUNTU AL TEU ORDINADOR :

Es tracta d'un procediment bastant automatitzat i que per tant requereix poca intervenció per part de l'usuari. Pot instal·lar Ubuntu com únic sistema o juntament amb altres sistemes operatius (per exemple, una o diverses versions de Windows). Quan l'ordinador arrenqui podrà triar quin sistema vol executar en aquest moment.

Per a ser instal·lat Ubuntu necessita estar executant-se des del Cdrom, de manera que el primer que farem serà iniciar el sistema amb el CD de Ubuntu i esperar que aquest es carregui completament i ens trobem en l'escriptori.



Amb Ubuntu executant-se en Live-CD localitzarem l'accés directe situat en l'escriptori etiquetat com Install. Prement dues vegades sobre ell amb el botó esquerre llançarem l'assistent d'instal·lació.






El procés d'instal·lació es realitza en 6 etapes o passos. En les primeres 5 etapes se li demanarà que contesti a algunes preguntes. Una vegada recollida aquesta informació l'assistent iniciarà la 6 i última etapa que culminarà amb la instal·lació de Ubuntu en el seu sistema:

Etapa 1:

En aquesta primera etapa se li demana que seleccioni l'idioma a utilitzar durant el procés d'instal·lació. Aquest idioma serà també el predeterminat en el sistema una vegada instal·lat.

Etapa 2:


Ha d'indicar aquí quina és la seva ubicació. Aquest paràmetre s'utilitzarà per a ajustar la data i hora del sistema. Per a això situem el punter del ratolí en l'interior del mapa, adoptarà llavors forma de lupa, fes clic amb el botó esquerre a fi d'ampliar la zona triada. Una vegada ampliada tornem a fer clic a Madrid amb el botó esquerre del ratolí. Apareixerà llavors l'hora i data actuals. Alternativament pot seleccionar la seva ubicació en la llista desplegable "ciutat seleccionada". Si no està d'acord amb els ajustaments automàtics premi el botó "Establir data..." i seleccioni la data i hora desitjades. Una vegada fet això premi el botó "Endavant".







Etapa 3:


Se'ns pregunta ara pel tipus de teclat del que disposem. Seleccionarem el teclat "Espanyol". Si volem assegurar-nos que el teclat triat és el correcte, situem el punter del ratolí en el camp "Pot escriure en aquest camp per a provar...", fem clic amb el botó esquerre del ratolí i vam provar a escriure alguns caràcters propis del teclat espanyol, per exemple la "ñ". Quan estigui segur d'haver seleccionat el teclat adequat premi "Endavant".

Etapa 4:

En aquesta etapa hem d'emplenar una sèrie de camps de text. En el primer escrivim el nostre nom i cognoms. A continuació se'ns demana amb quin nom volem iniciar sessió, és a dir, el nom d'usuari mitjançant el qual ens identificarem davant el sistema. No ha d'utilitzar caràcters especials tals com "ñ" o accents. Pari atenció al que escriu i si ho considera necessari apunti'l. Si més tard no recorda aquest nom no tindrà accés al sistema. Introduirem ara la contrasenya per a accedir al nostre compte. Hem de repetir-la per a evitar possibles errors al teclejar.

Etapa 5:

Hem de decidir ara com particionar el disc. Se li presenten diverses opcions, quina triar depèn del tipus d'instal·lació que anem a fer.




Esborrar el disc complet:



Aquesta opció vindrà seguida per una descripció de la marca, model i grandària del seu disc dur. En l'exemple de la imatge pot llegir: "Maestro IDE (hda)- 60.0GB ST960821A", el que significa que el disc en el qual es va a fer la instal·lació està connectat al primer port IDE, configurat com mestre, que té una grandària de 60 GB i que és de la marca Seagate (ST) i model 960821A. En la majoria dels casos no haurà de preocupar-se d'aquests detalls ja que Ubuntu detectarà perfectament el seu disc dur. Si té més d'un disc trobarà més d'una entrada d'aquest tipus.

Marqui aquest opció si:

- Té un disc dur buit en el qual vol que Ubuntu sigui l'únic sistema operatiu.
- Té un disc dur amb dades però no li importa en absolut perdre'ls i vol que Ubuntu sigui l'únic sistema operatiu.


Una vegada marcada aquesta opció premi "Endavant".

Utilitzar l'espai lliure contigu més gran:

Aquesta opció únicament apareixerà si el seu disc disposa d'espai lliure sense particionar. Però atenció encara que el seu disc disposi d'espai lliure aquest podria no ser suficient per a instal·lar Ubuntu. L'instal·lador utilitzarà l'espai lliure sense particionar més gran que trobi, si és que té varis. Marqui aquesta opció si:


- Té un disc dur amb una o diverses particions que contenen un o diversos sistemes operatius o dades, però disposa d'espai lliure sense particionar. En aquest cas l'espai lliure ha de ser almenys de 3 GB encara que el recomanable és que siguin 5 GB, i fins i tot 10 Gb si vol tenir una gratificant experiència utilitzant Ubuntu.
- Vostè va configurar el disc tal com es va explicar en la secció "Preparar el disc per a instal·lar junts Ubuntu i Windows".



Una vegada marcada aquesta opció premi "Endavant".




Editar manualment la taula de particions:

Aquesta opció és l'adequada si:


- Té instal·lat Windows en qualsevol de les seves versions, i tot els seus disc dur està ocupat, és a dir, no hi ha particions lliures. Aquesta és sens dubte la situació més freqüent si vostè va comprar el seu ordinador amb Windows preinstalado i no va configurar el disc d'acord amb la secció "Preparar el disc per a instal·lar junts Ubuntu i Windows"
- Desitja realitzar una partició del disc de manera experta.




Començarem pel primer cas:

El seu sistema Windows ocupa tot el disc i desitja, no obstant això, instal·lar també Ubuntu. En aquest cas necessitarem redimensionar la partició, és a dir, canviar la seva grandària per a deixar espai lliure sense particionar suficient per a Ubuntu. Per a això seleccioni l'opció "Editar manualment la taula de particions" i premi Endavant.


Observarem llavors a la pantalla "Preparar particions".


En la part inferior de la pantalla veurà una llista de les particions existents en el seu disc. Trobarà almenys una partició ntfs o fat (depenent de la versió de Windows instal·lada). S'indica aquí la grandària total de la partició, l'espai usat i l'espai lliure. El primer és comprovar si tenim espai suficient per a la instal·lació.

Una partició pot estar ocupant tot el disc dur però pot no estar completament ompli de dades. Miri sota la columna "lliure" i si troba que hi ha almenys 3 Gb llavors podem instal·lar Ubuntu. Tingui en compte que tot l'espai que li donem a Ubuntu ho restarem de la partició de Windows. Si la partició de Windows té únicament 3 Gib lliures al redimensionarla quedarà en la grandària justa per a les dades que ja conté, el que significa que no podrà escriure noves dades en ella.

El procediment per a redimensionar la partició és el següent:



1. Faci clic amb el botó esquerre del ratolí sobre la partició ntfs o fat a fi de seleccionar-la. Veurà llavors com en la part superior de la pantalla apareix un esquema gràfic indicant la grandària total de la partició, l'espai usat i lliure.


2. A continuació fagi clic amb el botó dret del ratolí sobre la partició seleccionada. En el menú emergent trii "Redimensionar". O bé premi el botó "Redimensionar" situat en la part superior de la pantalla.


3. En la finestra emergent estableixi la nova grandària per a la partició. Per a això situï el punter del ratolí en la vora dreta de l'esquema gràfic de la part superior, veurà que adopta la forma d'una fletxa de dues puntes. Premi el botó esquerre del ratolí i sense deixar-lo arrosseguem el punter cap a l'esquerra. Veurà llavors com els indicadors numèrics de la part inferior de la finestra "Grandària nova" i "Espai lliure a continuació" van canviant. Deixa el clic del ratolí en el moment que "Espai lliure a continuació" indiqui almenys 3072 MB (el que equival a 3GB, segons la fórmula 1Gb=1024Mb) o la grandària desitjada d'acord amb les recomanacions de més amunt. No es preocupi si no aconsegueix la grandària exacta n'hi ha prou que marqui una mica més de 3072.

Si aquest procediment li resulta complicat pot utilitzar altre mètode. Vagi al camp "Grandària nova", veurà com després de l'indicador numèric existeix un petit quadre amb dues fletxes:
la fletxa que apunta cap amunt serveix per a augmentar la grandària de la partició; la que apunta cap avall per a disminuir-lo.

Faci clic en la data que apunta cap avall i mantingui-la premuda fins que l'indicador "Espai lliure a continuació" marqui almenys 3072.

Recordi que 3072 Mb és una grandària “mínima” per a la instal·lació, sigui generós i concedeixi més espai, sempre que el seu sistema l'hi permeti.



Una vegada ens hem assegurat que la grandària de la partició és el correcte premem el botó "Redimensionar".


4. Fins ara no hem fet cap canvi en el nostre disc dur. L'operació de redimensionar ha quedat pendent, així ens ho indica l'assistent d'instal·lació en la llista situada cap al centre de la finestra.

Encara podem anul·lar els canvis i tornar a començar prement el botó "Desfer" :

Si el que volem és aplicar els canvis premem el botó "Endavant".


5. Apareixerà llavors una finestra de diàleg preguntant-nos si estem segurs de voler executar les operacions pendents. És la nostra última oportunitat de tornar enrere. Si volem seguir endavant amb el procés premem el botó "Aplicar".

Comença així la tasca de redimensionat de la partició.


6. Una vegada finalitzat el procés l'assistent ens mostra la finestra "Preparar punts de muntatge"


En aquest moment el més senzill és regressar a la pantalla "Preparar espai del disc", seleccionar l'opció "Utilitzar l'espai lliure contigu més gran" i deixar que l'assistent s'ocupi automàticament de crear les particions necessàries. Per a això premi el botó "Enrere" tantes vegades com sigui necessari. Una vegada allí premi "Endavant" per a continuar amb la instal·lació.

AVANTATGES D'UBUNTU :

-És de programari lliure.
-No necessita cap licència.
-És de codi obert , és a dir, es pot modificar.
-Està en català, i molts idiomes més.
-NO entren virus.

-Conté tots els programes d'ofimàtica.
-etc...

Aquí os deixo un enllaç, on podreu trobar tot sobre ubuntu : Instal·lació, Software lliure, archius, administració, inetrnet, ofimàtica... clica aquí.

Marc Bonavila Soriano

Dinamitzador Digital

bonistkore@gmail.com