divendres, 12 de novembre de 2010

Role playing: Alfabetització digital d'un col·lectiu


Al mòdul de Dinamització Digital portem una setmana atrafegada: els alumnes estan descobrint l'alfabetització digital mitjançant un role playing. En aquest cas hem escollit el col·lectiu de gent gran, és a dir, que un cop cadascú s'ha preparat una part del temari d'un curs d'alfabetització digital, li tocarà fer de dinamitzador pensant que ha d'impartir el curs per a aquest col·lectiu en concret.


Mentre el dinamitzador explica, la resta del grup no ha d'adoptar una actitud passiva: han d'imaginar-se que són persones grans i expressar els dubtes que tindria una persona d'aquestes característiques.

Aquesta activitat està aconseguint no només treballar l'empatia amb col·lectius concrets, sinó que estan veient el complex que pot arribar a ser explicar conceptes que ells mateixos tenen molt interioritzats a algú que els descobreix per primer cop. Com explicaríeu conceptes com Internet, WiFi, Sistema Operatiu...? A més, serà el primer cop dins del mòdul que hagin de parlar en públic, amb la qual cosa treballaran també la por de parlar a un auditori.

Un dels aspectes que també s'està veient es el foment de l'esperit crític en els cursos d'alfabetització. Hem d'aprofitar que estem davant d'un col·lectiu sense coneixements previs per fer-los veure que molts cops les coses no s'entenen no per culpa seva, sinó per un mal disseny d'una aplicació, lloc web, etc. També hem d'ensenyar-los a identificar pràctiques que poden ser poc ètiques o abusives, com per exemple programari intrusiu o serveis web que no expliquin clarament les seves opcions de privacitat. El fet de trobar-se davant d'un col·lectiu sense coneixements ens pot ajudar a trencar mites molt arrelats entre els usuaris de les TIC.

6 comentaris:

Lidia ha dit...

Molt bona practica, per als mes vergonyosos la primera vegada que doneu una classe os costara i us posareu nervioso, però mica mica anireu perdent la port i anireu agafant soltura ja ho veureu.

Anims a tots!!

vane ha dit...

Penso que és una molt bona pràctica conèixer l'alfabetització digital concretant en casos pràctics...! Veig però que teniu tota mena de recursos... (projectors, ordinadors que funcionen correctament, connexió a Internet...) però us heu plantejat el cas de trobar-vos fent formació en condicions precaries..?! Es a dir sense pissarra, sense projector, o amb dificultats en la conexió a Internet?! Que farieu en aquests casos!? ... jejeje és només una reflexió que us pot ajudar a elaborar la pràctica... ;-)

**Montse** ha dit...

Quina bona idea!!!

Casa d'Oficis "Sant Feliu, Ciutat Digital" ha dit...

@Vane:

Tens tota la raó! No hem explicat aquest aspecte per no fer un post massa llarg, però ja que traiem el tema... ;-)

Aquest cop hem permès als alumnes utilitzar els suports que creguin convenients. Alguns han utilitzat la pissarra, alguns el projector i alguns només la seva veu. Així, un cop acaben la seva exposició, el grup també pot valorar si l'elecció del suport ha estat l'adeqüada.

I sí, per suposat els hem explicat aquell vell mite, bastant vàlid encara, que diu que "no seràs dinamitzador@ fins que no et toqui donar una classe d'Internet... sense Internet!"

Moltes gràcies pels vostres comentaris!

Maduixa ha dit...

Hola!

És cert que dóna vergonya al principi, perquè no sabem exactament com explicar les coses, ceratament jo em vaig posar nerviosa però al moment em vaig tranquilitzar.

Mireia A-M

vane ha dit...

;-)