dijous, 11 de febrer del 2010

Frau a les Impressores


La cosa duia ja temps donant que parlar: un mercat basat en gairebé regalar les impressores per
a després vendre el subministrament de tinta podria donar lloc a conflictes d'interessos importants, alguns d'ells arribant a vulnerar les més elementals normes del sentit comú.


Es va parlar d'impressores d'injecció que malgastaven , intencionadament tinta i l'abocaven en un paper absorbent a la seva base, què forçaven als usuaris a gastar tinta en inútils pàgines de prova cada vegada que es canviava el cartutx, i d'infinitat de trucs més.

Però l'última tècnica, descoberta i documentada per Farhad Manjoo i publicada posteriorment en “Take That, Stupid Printer!“ va molt més allà, fins al punt de poder qualificar-se de pur frau, i ha estat recollit ja per pàgines com Boing Boing o Digg “Web de noticies sobre tecnologia”:

“Cartutxos de tòner o de tinta programats per a un nombre determinat d'usos, i que posteriorment envien a l'ordinador el senyal de “tinta esgotada”, obligant a l'usuari a inserir un nou i a llençar un cartutx encara parcialment ple de tòner o tinta.”

El tema ve des de lluny, havia estat documentat ja en fòrums d'usuaris i fins a objecte de demandes col·lectives contra empreses Epson, però és ara quan passa a adquirir la seva veritable transcendència.

La impressora que il·lustra el cas, uneixi Brother HL 2040, és un model relativament barat en blanc i negre: després de deixar d'imprimir de manera sobtada i demanar el canvi de cartutx, el seu propietari va trobar a Google el model a la recerca de solucions, i es va trobar un lloc, Fixyourownprinter.com, en el qual altre usuari, OpressedPrinterUser, proposava bloquejar amb cinta adhesiva un sensor situat en el cartutx per a solucionar el problema, al fer pensar a la impressora que s'havia inserit un nou cartutx.

En alguns casos, el truc podia fer que l'usuari continués utilitzant la seva impressora durant diversos milers de pàgines més, demostrant un efecte pervers de mercat: "una empresa enganyant directament als seus usuaris sense cap tipus de justificació més enllà d'obtenir un benefici major. "

Per molt que pugui existir una certa possibilitat de dany al mecanisme de la impressora a d'intentar utilitzar-la quan la tinta s'ha esgotat del tot, l'usuari pot detectar-lo per la falta de qualitat en les còpies, i el marge de seguretat mai hauria de ser tan exorbitant. En el cas d'impressores d'ús corporatiu, la diferència en costos de manteniment pot ser, sens dubte, més que notable.

Ana Belén Ruiz
Dinamitzadora digital multimèdia

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Molt interessant, útil, ben redactat i fàcil de llegir. Em trec el barret.

Felicitats!

Ana Belén Ruiz Fernández ha dit...

Gràcies.
Hem va portar temps buscar informació i redactar el post.