dimecres, 3 de desembre del 2008

3 de desembre: dia mundial de les persones amb discapacitat.

Avui és el dia mundial de les persones amb discapacitat.

Les notícies sobre nous recursos TIC no paren d'aparèixer. Aquests dies s'ha divulgat una iniciativa del Grup de Robòtica de la Universitat de Lleida, que aporta un element que pot ser de gran interès per a persones amb discapacitat interessades en utilitzar les TIC.

Es tracta de HeadMouse, que controla completament el moviment del cursor només amb una webcam i amb el moviment del cap. El programari corresponent està disponible de manera gratuïta a les pàgines del Grup de Robòtica.




Aquesta setmana li vaig estar donant un cop d'ull a aquest programa tan interessant. Hi ha dues versions : HeadMouse i HeadMouse2. Em vaig descarregar els dos per veure com funcionaven:

En la primera versió, només instal·lar-la, apareix la imatge de la webcam a la part inferior esquerra del monitor. S'ha de posar el cap dins del requadre en verd que marca per poder moure el ratolí. Un cop encaixes el cap, ja pots anar movent el cursor.

Per a fer doble clic s'ha de tancar els ulls o aixecar les celles i per arrossegar s'ha d'obrir la boca i moure el cap en la direcció desitjada.

La segona versió ja es més completa. En instal·lar-lo, primer t'ha de detectar el cap, l'has de moure suaument de cantó a cantó fins que apareix un ninot tancant i obrint els ulls. Això vol dir que tu també has de parpellejar.

Aquí va ser on vaig tenir el problema. Potser m'hi vaig passar 1 horeta intentant-lo i només vaig poder aconseguir moure el ratolí una vegada. No hem d'oblidar que és una versió de prova.

Però això sí, amb la versió antiga no vaig tenir cap problema i em vaig poder moure per l'escriptori sense necessitat del ratolí. És complicat per uns, però pot servir de gran ajuda per altres.

Aquí un vídeo del funcionament del HeadMouse2